Lidl vil reducere sit plastforbrug med 20 %

Lidl annoncerer i dag en ambitiøs plastikstrategi, som har til formål at reducere plastforbruget med 20 % fra dagligvarekædens butikker i 2025. Med afsæt i en cirkulær tankegang vil Lidl udfase flere typer plastik og fokusere på at implementere tiltag, som tager udgangspunkt i mere bæredygtige materialer. Hertil deltager Lidl som aktivt medlem i Dansk Erhvervs nye plastforum som rådgiver handlen i bæredygtigt brug af plastmaterialer.

Lidls plaststrategi er seneste tiltag i dagligvarekædens bestræbelser på at have en positiv indvirkning på miljø og samfund og give kunderne flere muligheder for at tage miljøbevidste valg, når de handler i dagligvarekædens butikker.

Målene for 2025 omfatter blandt andet, at Lidl forpligter sig til at mindske det overordnede forbrug af plastikemballage med 20 %, at udskifte 100 % af plastikemballagen med mere miljørigtige og genanvendelige materialer, samt at erstatte alle nuværende frugt og grønt-poser med mere miljørigtige alternativer.

Adm. direktør for Lidl Danmark, Dirk Fust, forklarer om grundlaget for den nye strategi:

”I Lidl vil vi redefinere dansk discount. Det omfatter også vores tilgang til det samfund, vi er en del af. Vi ved, at vores kunder har fokus på emner som bæredygtighed og miljø, og vi ønsker som dagligvarekæde at tage medansvar og aktivt være med til at udvikle ressourcebevidste løsninger på disse områder,” siger han og tilføjer:

”Med den nye strategi tager vi et stort skridt fremad mod at begrænse vores påvirkning på miljøet med et mindre plastforbrug og et øget fokus på en cirkulær livscyklus for emballage, hvor genbrug, nedbrydelighed og genanvendelse er meget vigtige faktorer.”

Lidl har besluttet, at senest i 2025 skal 100 % af plastemballagen* kunne genanvendes, eller genbruges. Hvor dette ikke er muligt, skal den benyttes som energikilde. Hertil deltager Lidl som aktivt medlem i Dansk Erhvervs nye plastforum, der har til formål at hjælpe virksomheder med at udvikle bæredygtige emballager og produkter med udgangspunkt i høj materialegenanvendelse og ressourceeffektivitet.

”Vi er positive overfor Lidls plaststrategi. Med deres langsigtede strategi tager Lidl et stort skridt på vejen mod aktivt at reducere deres plastforbrug, og at skabe et øget fokus på materialer med høj genanvendelig,” siger Miljøpolitisk Chef for Dansk Erhvervs rådgivningscenter, Jakob Lamm Zeuthen og tilføjer:

”Genbrug og bæredygtighed indenfor plast er et kompliceret emne. Med Lidls deltagelse i Dansk Erhvervs plastforum arbejder vi sammen om at informere forbrugerne om miljøaftrykket ved forskellige materialer og bidrager til, at de også kan tage kvalificerede valg. Samarbejde og gode initiativer som dette er afgørende for at opnå et ressourceeffektivt dansk og europæisk samfund og for at begrænse plastiks aftryk på det miljø, som omgiver os alle.”

Engangsindkøbsplastikpose fases ud

Som en del af plaststrategien har Lidl desuden valgt at introducere indkøbsbæreposer af FSC-certificeret papir til sortiment, som alternativ til de nuværende engangsbæreposer af plast, der udfases i løbet af 2018. De nye bæreposer af papir har den fordel, at de nedbrydes på markant kortere tid, hvis de ender i naturen, end den tilsvarende engangspose af plastik, som tager ca. 350 år eller mere om at nedbrydes.** Kunderne kan også vælge muleposer af Fairtrade-bomuld, mens der fortsat vil være to bæreposevarianter af genanvendt plastik at finde i sortimentet.

Uanset valg af bærepose opfordrer Lidl kunderne til at genbruge bæreposerne så mange gange som muligt. For at sikre en høj grad af genbrug og mindske miljøbelastningen, vil Lidl lave en informationskampagne om emnet og i introduktionsfasen motivere kunderne til at medbringe hvilken som helst pose flere gange ved at fratrække 2,5 kr. på kundernes samlede indkøb over 150 kr., hvis kunden selv medbringer egen bærepose. Kampagnen løber fra uge 21 og en måned frem.

En del af en større strategi

Plaststrategien er en del af Lidls overordnede CSR strategi kaldet ”På vej mod i morgen”, som udover fokuspunktet ’miljø’ også omfatter fire andre mærkesager: samfund, sortiment, forretningspartnere og medarbejdere. ”På vej mod i morgen” dækker over en lang række eksterne såvel som interne initiativer, hvor Lidls kunder også har indflydelse. Indkøbsdirektør for Lidl, Mikko Forsström forklarer:

”Vi vil gerne give vores kunder muligheden for, via vores miljømæssige tiltag i butikkerne, at kunne tage nogle positive valg i forhold til deres indkøb. Dette omfatter fx også vores store fokus på produkter med bæredygtighedsmærker, som MSC, Svanemærket, Fairtrade, økologi m.fl.”siger han og tilføjer:

”På overordnet plan arbejder vi hele tiden på at udvikle og implementere samfundsansvarlige aktiviteter, som er hensigtsmæssige, både økonomisk, socialt og miljømæssigt. Vi håber, de nye tiltag bliver taget godt imod af vores kunder.”

* på egne mærker i fast sortiment

** Ifølge affald.dk

Lidl Danmarks plaststrategi

Lidl har sat følgende mål for sine butikker i Danmark:

  • I 2025 skal forbruget af plastikemballage skæres ned med 20 %. (Sammenlignet med 2017 og på egne mærker i fast sortiment)
  • I 2025 skal 100 % af plastemballagen bestå af materiale, som i udgangspunktet er genanvendeligt og genbrugeligt. Hvor dette ikke er muligt, skal den benyttes som energikilde. (Gælder egne mærker i fast sortiment. Genanvendelse: Emballagen skal kunne fastholdes og genbruges i materialestrømmen som led i en cirkulær livscyklus)
  • I 2022 skal alle nuværende frugt og grønt-poser erstattes af mere miljørigtige alternativer
  • Lidl Danmark deltager i Dansk Erhvervs rådgivningscenter for plastikreduktion.

Fuldførte og igangværende projekter:

  • Stop af salg af alle plastiksugerør fra varesortimentet: Sugerør af plastik findes derfor ikke i varesortimentet
  • Lidl har i 2018 indført bæreposer af papir som alternativ til engangsplastikposer, der udfases fra butikkerne i Danmark (Plastikposerne erstattes af indkøbsposer af genanvendte materialer: FSC-certificeret papir og Fairtrade-bomuld)
  • Lidl arbejder i øjeblikket på at udskifte alt engangsbestik af plastik i sortimentet med alternativer af nedbrydelige materialer
  • Lidl arbejder løbende på at skære ned for mængden af emballage på egne mærker. Dette gælder også dobbelt indpakning. Med mindre emballage optager varen mindre plads i lastbilerne under transport til butikkerne, som derved skal køre færre gange for at levere samme mængde varer. Derved udledes mindre CO2 ved transport. Lidl har haft succes med at skære ned på emballagen på følgende produkter:
  • oKaffekapsler
  • oNødder.

Gennem tests med mindre emballage på Lidls nøddeprodukter, har Lidl reduceret emballagens størrelse og derved plastforbruget med ca. 20 %.

Klik på ikonet og del artiklen på Facebook