Mindre usikkerhed ved udskrivelsen

En opfølgende telefonsamtale efter udskrivelsen er ofte en god støtte for patienterne, og den kan være med til at hindre unødvendige genindlæggelser. Patienterne på Hjertesygdomme er glade for det nye tiltag, der er en del af afdelingens arbejde med den gode udskrivelse.

Tekst: Mikkel Dybtved-Ntarampa Andersen, Sygehus Lillebælt
Foto: Charlotte Dahl, Sygehus Lillebælt

Når en patient har ondt i brystkassen, kan det være et tegn på en hjertesygdom. Det ved alle hjertepatienter, og derfor kan de blive meget urolige, hvis uforklarlige smerter pludselig dukker op efter en udskrivelse. Bliver bekymringen for høj, sker det ofte, at patienterne ringer 1-1-2, og bliver indlagt igen. Ofte helt uden grund.

Klik på reklamen for lyd
Peg på reklamen for lyd

For at komme usikkerheder til livs efter for eksempel indlæggelser ringer patienternes kontaktsygeplejersker fra Hjertesygdomme til alle de bekymrede og sårbare patienter, et par dage efter de er blevet udskrevet, hvis det giver mening for patienterne. Det er nemlig en service, der aftales individuelt i forbindelse med udskrivelsen af de enkelte patienter.

– Det var meget betryggende, at sygeplejersken ringede til mig, for når man først er udskrevet, kan man godt føle sig lidt glemt, indtil næste gang man skal til undersøgelse, fortæller patienten Lars Knudsen.

 

Ensartede forskellige samtaler
Det er meget forskelligt, hvad patienterne har brug for i telefonsamtalerne. Hjertesygdomme har derfor udarbejdet en liste med spørgsmål, så medarbejderne er sikre på, at samtalen får afdækket de forskellige emner, der kunne være interessante for den specifikke patient i den anden ende af røret. Spørgsmålene er de samme, som patienterne vil blive mødt med, hvis de deltager i de Landsdækkende Undersøgelser af Patientoplevelser.

– Jeg fik spurgt ind til min medicin, som jeg var blevet lidt usikker på, men alt var heldigvis i sin skønneste orden, for de nye piller var blot med en anden dosis, end jeg var vant til, forklarer Lars Knudsen.

87 årige Alice Nielsen fik også en god snak med afdelingen efter sin udskrivelse.

– Det var rart, for jeg følte straks, at sygehuset stadig havde omsorg for mig som patient, selv efter jeg var kommet hjem efter en meget lang indlæggelse, siger hun.

Begge patienter er enige om, at en telefonsamtale nogle dage efter udskrivelsen er et godt tiltag.

– Det er da trælst at skulle tilbage på sygehuset igen, og med en samtale får man en ekstra sikkerhed, siger Lars Knudsen.

– Jeg var glimrende tilpas med det, for det var også lidt svært at komme hjem igen, supplerer Alice Nielsen.

En tid i hånden
Et andet tryghedstiltag er, at patienterne får et udskrivelsesbrev – eventuelt med en tid med til deres næste undersøgelse – allerede ved udskrivelsen. Så ved de nemlig, at der allerede er tænkt videre i deres sygdomsforløb.

– Det var rart, for så kunne jeg også planlægge efter det, siger Lars Knudsen.

Brevet er ikke bare et brev med et nyt tidspunkt. Der er tale om et brev, hvor afdelingen i et helt normalt sprog fortæller patienten om det gennemgået forløb og det videre behandlingsforløb. Det fremgår af brevet, om patienten skal til kontroller på sygehuset, gå til egen læge, eller om patienten er så rask, at vedkommende bare kan tage hjem.

– Vores patienter er ofte ikke indlagt så mange dage, og i den korte tid de er her, får de rigtigt meget information, forklarer afdelingssygeplejerske Lotte Marker Christensen fra Hjertesygdomme i Kolding.

Hun suppleres af sin afdelingssygeplejerskekollega fra Vejle, Mette Slot Bruhn.

– Vi skriver brevet, inden patienten udskrives, og så gennemgår vi det sammen med patienten, inden vedkommende skal hjem. Det er meget struktureret, og vi har også en række spørgsmål til patienten, så vi er sikre på, at de er klar til at komme hjem, siger hun.

Hjertesygdomme har endnu ikke foretaget regulære målinger på deres tiltag, men de Landsdækkende Undersøgelser af Patientoplevelser for afdelingen viser en øget tryghed ved udskrivelse samt omkring informationen om symptomer, der kræver opmærksomhed efter udskrivelsen. Endeligt fortæller patienterne ifølge målingerne også, at de oplever, at Hjertesygdomme og de kommunale hjemmeplejer samarbejder i forbindelse med udskrivelserne.

De to afdelingssygeplejersker er ikke i tvivl om, at det er et godt tiltag.

– Udover at få afklaret patienternes spørgsmål, giver samtalerne og den gode udskrivelse også ro i maven hos sygeplejerkerne, så de også ved, at patienterne faktisk har det godt derhjemme, og at aftalerne med eksempelvis hjemmeplejen kører som planlagt, siger Lotte Marker Christensen.

Klik på ikonet og del artiklen på Facebook