Den skjulte cykelhjelm

Sådan ser cykelhjelmen ud, når den ikke er udløst. Foto: Hövding

Den er blevet yderst populær blandt cyklister og i København kan man ikke undgå at møde den på ens vej ned af Nørrebrogade el. lign. Særligt de seneste par år har det tager fart, og Hövding er i den grad blevet omfavnet af forbrugerne. Selv startede jeg med at bruge Hövding i 2015 efter deres version 2.0 blev udgivet, og jeg blev straks ufattelig glad for den. 

  • Hövding 3.0
  • Vejl. pris: 2.295 kr.  

Jeg må erkende, at jeg aldrig var særlig god til at bruge cykelhjelm på trods af jeg har ejet flere igennem mine mange år som cyklist. Jeg havde mange dårlige undskyldninger for ikke at bruge den, men primært synes jeg det var en chikane at bære rundt på hjelmen efter cykelturen var ovre. Jeg vidste aldrig rigtig, hvad jeg skulle gøre af den når jeg tog i byen, på cafétur, til forelæsning eller noget helt fjerde. Det var fint når jeg var på arbejde, men det var også det eneste sted, hvor jeg ikke følte jeg havde den på slæb. 

Efter to solostyrt på min cykel, den ene på grund af isslag på vejen, og den anden på grund af skybrud, så måtte jeg sande, at det var nødvendigt med en cykelhjelm. Det var mere end held end forstand, at jeg ikke kom til skade. Derfor var det noget af en lettelse at begynde at bruge Hövding. Jeg følte jeg var beskyttet, og når jeg var på café eller på bar, så kunne jeg have min Hövding i jakkeærmet eller i min taske. Alle mine krav blev opfyldt, og som ekstra bonus, så blev jeg ikke svedig af at bruge Hövding. Ofte med den traditionelle hjelm synes jeg, at ens hår var fugtig eller våd af sved – særligt en varm sommerdag. 

For god ordens skyld så skal jeg oplyse, at denne anmeldelse ikke behandler sikkerhedsniveauet ved anvendelsen. Her må jeg henvise til Hövding selv eller andre eksperter – så kan du selv træffe et valg om Hövding er noget for dig. I stedet tager jeg udgangspunkt i brugeroplevelsen. 

Hövding har været på markedet siden november 2011, og i min optik så har de foretaget en del forbedringer med version 3.0, for så vidt angår brugeroplevelsen af hjelmen.

Funktionalitet & design

Hövdings design kan på mange måder beskrives som et tykt halstørklæde eller en nakkekrave. Man har den om halsen, og skulle den udløses fungerer den som en airbag, der folder sig udover ens hoved. Airbaggen er fremstillet af slidstærk nylon, der tåler at skrabe mod asfalten. Vil du gerne se, hvordan en udløsning ser ud, så se her:
 

Hövding 3 stunt test #3207

Hövding fungerer ved, at den har en flap, der sættes ind i et hul. Herefter aktiverer den sig og afgiver en lyd, således man er klar over, at den er aktiv. Dette er en af de ting, der er forbedret i 3.0, da højtaleren nu afspiller lyden med højere volumen. Tidligere kunne det ind imellem være svært at høre den, hvis der var meget larm omkring en. Derudover er flappen en ny ting, da man før skulle trykke spidsen af lynlåsen ind i et lille hul, hvilket ind imellem var svært. Flappen er en del større og derfor er den nemmere at aktivere.

Når hjelmen er aktiv registrer den ens bevægelser 200 gange i sekundet. Ved en ulykke reagerer Hövding på det unormale bevægelsesmønster, og airbaggen pustes op. Der skal dog noget til før den udløser sig, og jeg kan berette at orientering i trafikken ikke udløser Hövding, her i form af at dreje hovedet. Endvidere sker der intet ved at køre over bumps m.v. Jeg har endda låst min cykel mens hjelmen var aktiveret uden, at der skete noget. Jeg anbefaler dog, at man deaktiverer hjelmen så snart man stiger af cyklen. Når man deaktiverer hjelmen så kommer der en anderledes lyd, som indikerer, at den er deaktiveret. 

Hjelmen er ganske behagelig at have på. Det er fuldt ud muligt at orientere sig i trafikken uden, at hjelmen er i vejen. I sommermånederne kan den være lidt varm at have på, men den er meget mere behagelig end en alm. cykelhjelm. Det betyder omvendt, at den er rar at have om halsen til vintermånederne, hvor det er koldt. Derudover føler jeg ikke, at den vejer så meget når man har den på, og derfor ikke irriterende at have på.

Hövding er lavet til alm. cykelbrug. Den er ikke bygget til ekstremsport eller andre transport midler. Hvis man er i tvivl om, hvordan man må bruge den så er hjemmesiden www.hovding.com rigtig god til at besvare de spørgsmål man måtte have. Her kan man bl.a. læse, at hvilke hovedtelefoner, frisure, m.v, der kan hindre brugen af Hövding. Den fortæller også hvilke hovedbeklædninger man IKKE må have på. 

Til Hövding medfølger der et alm. betræk, som man kan lyne på. Denne er sort. Det gode ved det er, at betrækket kan vaskes. Det er rart, da man sveder lidt med hjelmen ind i mellem, og på denne måde kommer den ikke til at lugte grimt over tid. Bemærk at selve hjelmen IKKE må vaskes. Den kan dog godt tåle regn. Endvidere kan man købe betræk til hjelmen. Dette er fedt, hvis man gerne vil skille sig lidt ud eller vil være mode bevidst. Selv overvejer jeg at købe ”Harris Tweed” betrækket.

Hövding 3.0 har en batterilevetid på 15 timer, så der er plads til rigelig med cykelture inden den skal lades op. Det en forbedring i forhold til 2.0, der havde en batterilevetid på 10 timer. Jeg har nok skulle lade den op en gang hver 2.-3. uge, og cykler ca. 9-12 km. om dagen. 

En af de andre forbedringer er, at opladerstikket er flyttet fra indersiden af hjelmen til bunden. Før i tiden var det irriterende, at man skulle have betrækket af for at oplade. Det er ændret nu, således man åbner opladerporten i bunden for at kunne oplade. 

Som noget helt nyt, så har Hövding udviklet en app, så man kan følge med i, hvor langt man cykler. Jeg har f.eks. cyklet 147 km. siden slut oktober. I app’en er det også muligt at skrive sine ICE-kontakter (red. In case of emergency). Det er utrolig smart, da Hövding sender en besked til ens ICE-kontakter i tilfælde af en ulykke. Omvendt så kan den skabe meget bekymring for ens nærmeste, hvis de ikke kan få fat i en i tilfælde af en ulykke. Jeg ser dog flest fordele ved det. Derudover kan man gemme ens kvittering på hjelmen i app’en, hvis man skulle bruge den i forsikrings- eller reklamationshenseende. En ting, som jeg gerne ville have i app’en, som jeg håber Hövding udvikler på, er en status om, hvorvidt din Hövding er fuld funktionel eller om den har en fejl. Så kunne den synkronisere sig med ens hjelm hver gang og sige, hvorvidt den forsat var funktionel. Det er trods alt et stykke elektronik, som man sætter sin lid til. Jeg krydser fingre.

Konklusion  

Samlet set, så er jeg forsat meget glad for at bruge Hövding, og jeg synes de forbedringer de har lavet giver god mening. På nær batteriet, så er det egentlig nogle mindre ændringer, men det er ændringer, som generelt forbedre hele brugeroplevelsen. Hvis jeg allerede ejede en Hövding ville jeg ikke have behov for at opgradere til den nyeste, men skulle jeg ud og købe min første Hövding, så ville jeg vælge 3.0.