Den høje fart i Kolding skal ned: Nu opsættes skilte som opfordrer til at slippe speederen

Sådan ser de nye skilte ud. Foto: Kolding Kommune

I denne uge bliver der 30 steder i Kolding Kommune opsat skilte, som opfordrer bilisterne til at sænke farten. Budskabet skal få trafikanterne til at lette foden fra speederen. Ulykkestal fra Vejdirektoratet viser nemlig, at antallet af trafikdræbte kunne knap halveres, hvis alle overholdt fartgrænserne og kørte efter forholdene.

Sammen med 80 andre kommuner deltager Kolding i Rådet for Sikker Trafiks kampagne ”Sænk farten – bare lidt” de kommende uger.

Konkret betyder det, at der bliver sat skilte op på strækninger i det åbne land, hvor man må køre 80 km/t, og hvor bilisterne let kommer til at køre lidt for stærkt.

”Skiltene er spredt ud over hele kommunen, så det gode budskab når bredt ud. Mit håb er, at skiltene vil få trafikanterne til at kaste et blik på speedometeret og overveje, om de kører for stærkt. Forskningen peger jo entydigt på, at selv mindre fartoverskridelser betyder meget for, hvor galt det går, hvis der sker en ulykke,” siger Jakob Ville, formand for Teknik- og Klimaudvalget.

30 procent indrømmer for høj fart

I en undersøgelse, som Promonitor har gennemført for Rådet for Sikker Trafik i 2018, siger 30 pct. af de danske bilister, at de altid, ofte eller en gang i mellem kører 100 km/t på en strækning, hvor de kun må køre 80 km/t.

Og det er et problem. For det er ikke kun de meget høje hastighedsoverskridelser, der giver ulykker på vejene. I 62 pct. af de dødsulykker, hvor der er for høj fart involveret, var hastighedsgrænsen overskredet med mindre end 20 km/t. Så de små fartoverskridelser koster altså også mange liv.

”Det kan være svært at forstå, hvorfor selv en lille hastighedsoverskridelse kan gøre stor skade. Mange bilister kører på erfaringen og har ikke tidligere oplevet, at farten i sig selv er en trussel for trafiksikkerheden. Men den dag de pludselig skal bremse op, fordi der sker noget uventet, har hastigheden afgørende betydning for, om der sker en ulykke, og hvor alvorligt udfaldet bliver,” siger seniorprojektleder Michelle Laviolette fra Rådet for Sikker Trafik i en pressemeddelelse.